Șefii companiilor românești, cei mai optimiști din regiune cu privire la situația economiei globale

manageri

Directorii generali ai companiilor din România fac excepție de la tendințele regionale, care arată că numai 26% din șefii companiilor din Europa Centrală și de Est mizează pe îmbunătățirea situației economice globale pe termen scurt. Astfel, 45% din directorii generali ai companiilor românești cred că economia mondială va crește în următorul an, în comparație cu 13% anul trecut.

La nivel global, de două ori mai mulţi directori generali decât anul trecut mizează pe o îmbunătăţire a situaţiei economiei mondiale în următoarele 12 luni, iar 39% dintre aceştia declară că sunt foarte încrezători în creşterea veniturilor companiilor lor în 2014, potrivit concluziilor celei de-a 17 ediţii a raportului PwC Global CEO Survey.

În plan regional, directorii generali din Europa Occidentală sunt cei mai încrezători cu privire la perspectivele economiei globale pe termen scurt (50% mizând pe creşterea acesteia), pe măsură ce se înmulţesc semnele de redresare ale economiei Zonei Euro. Aceştia sunt urmaţi de directorii generali din Orientul Mijlociu (49%), regiunea Asia-Pacific (45%), America Latină (41%), America de Nord (41%), şi Africa (40%).

În schimb, directorii generali din Europa Centrală şi de Est sunt mai puţin încrezători, doar 26% mizând pe îmbunătăţirea situaţiei economice globale. Directorii generali din România fac însă excepţie de la tendinţele regionale, 45% dintre aceştia cred că situaţia economiei globale se va îmbunătăţi în următoarele 12 luni, în comparaţie cu 13% anul trecut.

„Sondajele care măsoară aşteptările jucătorilor din piaţă sunt foarte bune semnale ale tendinţelor economice. Creşterea semnificativă a numărului directorilor generali încrezători în perspectivele de creştere pe termen scurt ale companiilor lor ar putea indica intrarea într-un nou ciclu de creştere a economiei globale, care probabil că va dura mai mult timp (de obicei ciclurile de expansiune sunt mai lungi decât cele de recesiune), însă ritmul acestei creşteri ar putea fi unul lent”, a declarat Vasile Iuga, Country Managing Partner, PwC Romania.

Acesta a dat exemplul Statelor Unite unde, înainte de instalarea recesiunii în decembrie 2007, economia a crescut timp de 16 ani continuu (din 1991), cu singura excepţie a două trimestre din 2001, ca urmare a atentatelor teroriste de pe 11 septembrie 2001. Cu toate acestea, nu există nicio garanţie că viitorul ciclu de creştere va fi la fel de lung.

În funcţie de industrie, directorii generali din sectorul turismului s-au declarat cei mai încrezători în perspectivele de creştere din următoarele 12 luni (46%), urmaţi de cei din sectorul bancar şi al pieţelor de capital (45%), retail (44%), servicii financiare (44%), asset management (44%), comunicaţii (44%), inginerie şi construcţii (41%).

Directorii generali din industria metalurgică sunt cei mai pesimişti la nivel global, doar 19% dintre aceştia cred în creşterea veniturilor companiilor lor în următoarele 12 luni.

În privinţa companiilor pe care le conduc, 39% dintre directorii generali din întreaga lume sunt „foarte încrezători” în perspectivele de creştere ale acestora în următoarele 12 luni. Acest lucru marchează o creştere faţă de procentul de 36% înregistrat anul trecut. Încrederea în posibilitatea majorării veniturilor companiilor a atins nivelul minim de 21% în 2009.

Directorii generali din Orientul Mijlociu (69%) sunt cei mai încrezători în perspectivele de creştere ale companiilor lor pe termen scurt, în creştere faţă de procentul de 53% înregistrat anul trecut. Aceştia sunt urmaţi de directorii generali din regiunea Asia-Pacific, unde 45% dintre respondenţi mizează pe creşterea veniturilor companiilor lor, faţă de 36% anul trecut.

În Europa Occidentală, încrederea a crescut cu 8% faţă de nivelul minim atins anul trecut ajungând la 30%. La nivel de ţară, nivelurile de încredere variază foarte mult: de la niveluri foarte ridicate raportate de directorii generali din Rusia, unde 53% dintre directorii generali se declarară încrezători în creşterea veniturilor, la unele extrem de scăzute, ca în Argentina, unde doar 10% dintre directorii generali sunt încrezători în creşterea veniturilor companiilor lor în 2014.

Cosmina Croitoru

NICIUN COMENTARIU