Transportatorii de mărfuri intră, luni, în grevă pe termen nedefinit, din cauza accizelor

Exporturile își revin: Deficitul comercial al României, la minimul ultimilor 10 ani

Transportatorii rutieri de mărfuri vor opri luni activitatea, susţinând că “au epuizat toate căile diplomatice” în relaţia cu autorităţile, care nu îşi respectă angajamentele, şi că cea mai recentă “lovitură” din partea Guvernului este creşterea accizelor la carburanţi.

“Sătui să tot aştepte respectarea angajamentelor Ministerului Transporturilor în ceea ce priveşte îmbunătăţirea contextului legislativ în care îşi desfăşoară activitatea, transportatorii din toată ţara sunt decişi ca, începând din 9 decembrie, să înceteze activitatea specifică”, se arată într-un comunicat al Confederaţiei Naţionale Rutiere.

La finele lunii noiembrie, reprezentanţi ai transportatorilor de mărfuri şi delegaţii ale patronatelor din transportul rutier au decis să transmită “un semnal ferm” Guvernului şi ministerului de resort, în contextul în care au epuizat toate căile diplomatice pentru a determina autorităţile să accepte dialogul constructiv şi respectarea angajamentelor din primăvara acestui an, potrivit sursei citate.

“Actualul ministru al Transporturilor nu a răspuns la niciuna din adresele transmise de patronatele din transporturi de la momentul preluării mandatului, înţelegând să se întâlnească, după modelul fostului ministru Relu Fenechiu, doar cu «apropiaţi» ai ministerului cu care dealtfel, în ultimele săptămâni, se «aranjează» pe şest legislaţia”, se spune în comunicat.

Pe de altă parte, transportatorii rutieri de mărfuri arată că mai primesc înca o lovitură de la Guvern prin scumpirea carburanţilor, prin creşterea accizei şi prin noua taxă de 7 eurocenţi.

“Transportatorii autohtoni nu pot înţelege şi nici nu pot accepta explicaţiile lipsite de logică prin care Guvernul încearcă să justifice abuzul comis. Astfel, «amortizarea» celor 7 cenţi pe fondul presupuselor predicţii privind scăderea cotaţiei internaţionale a barilului este o aberaţie şi un non sens, atât timp cât, într-o asemenea situaţie, în ţările europene preţul carburanţilor va fi mai mic decât în România, fapt ce aruncă şi mai mult transportatorii români în afara competiţiei din piaţa europeană şi regională. Dacă totuşi o astfel de măsură ar căpăta sens, este şi mai de neînţeles raţionamentul aceluiaşi guvern care, crescând efortul transportatorilor autohtoni ce alimentează cu carburant în ţara noastră, doresc să construiască cu prioritate autostrăzi în afara fluxurilor şi coridoarelor de transport comercial, utilizând sumele ce speră a fi colectate din noua taxă”, potrivit sursei citate.

În acest context, transportatorii rutieri de mărfuri sunt “mai decişi ca niciodată” să renunţe la activităţi pentru o perioadă nedeterminată. Din Confederaţia Naţională Rutieră fac parte două federaţii, care cuprind la rândul lor mai multe asociaţii de profil.

Guvernul a decis ca accizele pentru anul viitor să se calculeze la același curs la care s-au calculat și cele pentru acest an, respectiv 4,5223 lei pentru un euro, valoare care se actualizează cu o medie a inflației de 4,77%.  Astfel, rezultă un curs pentru accize de 4,7380 lei pentru un euro în 2014, cu 6,2% mai mare decât cel care ar fi trebuit să fie luat în calcul pentru anul viitor. Nu în ultimul rând, la carburanți se adaugă o creștere suplimentară a accizelor de 7 eurocenți pe litru.

C.C.

NICIUN COMENTARIU