„Tosca” lui Puccini, jucată, la Craiova, pe scene plutitoare, într-un proiect neconvențional al Operei Române

„Tosca”, pe scena plutitoare de pe Lacul Bregenz (Austria)

Opera Română Craiova își propune să spargă barierele convenționalului cu un proiect ambițios și extraordinar realizat în acest an – „Tosca” lui Puccini se va juca pe o scenă plutitoare din Bănie.

Odată la doi ani, Festivalul ”Zilele Craiovei” transformă Cetatea Băniei într-o poveste palpitantă în cheia marilor spectacole de operă. În 2018, Opera Română Craiova ia în calcul spațiile neconvenționale, aventurându-se dincolo de zona centrală a orașului, propunând proiectul extraordinar Tosca de G. Puccini.

Inspirați de succesul Festivalului de Operă de la Bregenz (Austria) desfașurat pe cea mai mare si mai impresionantă scenă plutitoare din lume, propunem folosirea lacului din Parcul Romanescu drept decor natural pentru o producție spectaculoasa – opera „Tosca” de Puccini va fi prezentată pe o scenă amplasată lângă lac, special construită pentru acest eveniment.

Prezența Craiovei în cursa pentru câștigarea titlului de Capitală Culturală Europeană 2021 a dus la o schimbare de paradigmă în domeniul managementului cultural și la o adevărată revoluție în câmpul creației estetice, spectacolul clasic fiind înlocuit de montări scenice avangardiste (să nu uităm extraordinarele ”Carmina Burana” în 2014 și ”Carmen Rock” în 2016, ambele realizate de Opera Română Craiova).

Într-un prezent cultural în care premiul Nobel pentru literatură i-a fost decernat cântărețului Bob Dylan (pentru “crearea de noi forme de exprimare poetica in marea traditie a muzicii americane”), literatura ”cultă” fiind astfel înlocuită de literatura ”populară”, asistăm la recunoașterea importanței mesajului care animă masele. Astfel, din dorința de a readuce marea muzică în mijlocul mulțimii și de a contribui la dezvoltarea audienței genului liric, proiectele și evenimentele noastre culturale s-au dezvoltat în direcția resemnificării spațiului public și a intervenției culturale.

Pentru a pune în pagină acest concept inedit, am pornit de la o abordare din perspectivă largă a definițiilor termenilor „cultural” și „resurse culturale” în sensul cuprinderii unor elemente precum: spectacol, artă, patrimoniu, media, arhitectură, elemente de urbanism. Astfel, ne-am propus să valorificăm un spațiu extrem de ofertant – Parcul Nicolae Romanescu, cea mai mare zonă verde urbană din România și al treilea parc natural din Europa de Est.

Lacul din Parcul Romanescu va fi punctul focus al unei scenografii spectaculoase – opera ”Tosca” de G. Puccini va fi prezentată în aer liber pe trei scene special amenajate ce vor corespunde celor trei acte ale operei. Pentru prima dată, acest spațiu va găzdui o operă, Lacul devenind personaj cu rol central, menit să accentueze modernitatea muzicii lui Puccini.

Specificul propunerii noastre reprezintă o reflexie a artei contemporane și a tendinței acesteia de externalizare, de accesibilizare și interacțiune cu un public cât mai numeros.

Proiectul cultural se va desfăşura din 6 iunie, de la ora 21.

Pentru prima dată, Parcul Romanescu din Craiova va fi decorul natural al unei opere clasice, Lacul devenind personaj cu rol central, menit să accentueze modernitatea și plasticitatea muzicii lui Puccini.

Dar nu despre istorie va fi vorba în această montare, ci despre personaje. Cadrul natural va amplifica misterul și tensiunea tramei dominată de umbra baronului Scarpia ce apasă toate celelalte personaje – acei fiori ai groazei legați de numele său se simt încă din actul I, chiar înainte de apariția sa în biserică, și până la final, după moartea sa.

Actul I, Biserica Sant’ Andreea della Vale, va fi sugerat de spațiul ce leagă podul suspendat de Castelul Fermecat, iluminatul special separând diversele spații în care se desfășoară acțiunea (intrarea în biserică, capela Attavanti), pe mai multe niveluri.

Pictura Mariei Maddalena, amplasată sugestiv într-o zona de maximă vizibilitate pentru public și realizată cu ajutorul proiecțiilor 3D, va sugera talentul artistic a lui Mario Cavaradossi, elev al pictorului oficial al Parisului, Jacques-Louis David.

Actul II, din Pallazo Farnese, biroul somptuos al lui Scarpia, șeful poliției secrete, se prelungește pe scena amplasată sub Podul suspendat, o construcție cu dimensiunile de aproximativ 18m/12m, imaginile 3D proiectate pe un fundal transparent sugerând luxul rafinat al unui palat renascentist.

Turnul Castelului Sant’Angelo și panorama Romei vor fi sugerate în actul III de platforma amenajată la marginea lacului, realizată în atelierele ORC. Astfel, cadrul natural, devenit personaj, va contribui la sporirea efectului emoțional al muzicii, întunericul transformându-se treptat într-o aripă a morții cu rezonanțe dramatice în aria finală a tenorului, “E lucevan le stelle”.
Cântăreții ce vor interpreta partiturile solistice sunt nume de rezonanță ale artei interpretative mondiale: soprana Joanna Parisi, tenorul Ramon Vargas, baritonul Alberto Gazale, conducerea muzicală fiindu-i încredințată maestrului Walter Attanasi, artizan al celor mai recente realizări de excepție ale Operei Române Craiova (de exemplu, premiera actului II al operei ”Tristan și Isolda” de Wagner din cadrul Festivalului Internațional ”Elena Teodorini”).

Regia artistică este realizată de Managerul Operei Române Craiova, Antoniu Zamfir, iar scenografia este semnată de Răsvan Drăgănescu.

Sonorizarea și luminile vor fi realizate de firme de specialitate cu experiență în organizarea unor astfel de spectacole.

Publicul va avea la dispoziție o zonă VIP de aproximativ 300 de scaune, un număr de minim 20 de bărci dar și împrejurimile lacului ce pot găzdui peste 2000 de persoane.

Olimpia Diaconiuc

NICIUN COMENTARIU