Piața Constituției va deveni un sat medieval, în această vară, în anul Centenarului

În această vară, Piața Constituției din București va fi „teleportată” și astfel, toți cei care o vor vizita se vor putea bucura de activitățile specifice unui sat medieval. „Vlaicu Vodă” este proiectul pe care Primăria Capitalei prin Teatrul Excelsior îl oferă bucureștenilor și nu numai, pentru a sărbători Centenarul. 

Despre acest proiect cultural îndrăzneț ne-a vorbit, în cadrul unui interviu, managerul Teatrului Excelsior, Adrian Găzdaru, care promite că „experiența spectacolului Vlaicu Vodă va fi diferită de tot ce a trăit până acum publicul în sala de spectacol”.

  • În lunile iunie și august v-ați propus să ocupați Piața Constituției cu un sat medieval construit pentru spectacolul „Vlaicu Vodă”. De ce ați ales acest titlu și de ce ați ales perioada aceasta pentru provocarea culturală pe care o propuneți bucureștenilor și nu numai?

Spectacolul-eveniment „Vlaicu Vodă” este realizat de Primăria Capitalei prin Teatrul Excelsior. Folosesc anume termenul „spectacol-eveniment” pentru că este mai mult decât un spectacol. Concret, pe 8, 9, 10 iunie și 22, 23, 24, 25, 26 august Piața Constituției va deveni un spațiu în care publicul se va teleporta în spațiu și timp. Între orele 10.00 – 19.00, toți cei care vor trece prin Piața Constituției vor putea vedea, în mărime naturală, un han, case  care mai de care mai interesante, chiar și o biserică. Nu vor lipsi activitățile pe care le oferim gratuit: pictură și sculptură în lemn, olărit, confecționare de păpuși tradiționale, atelier de spadă medievală, dansuri medievale și populare românești, lupte medievale, turnir și va exista chiar și o mică fermă de animale. Am ales perioada aceasta pentru că dorim ca vacanța copiilor să înceapă cu o destinație culturală iar jocurile celor mici, pe care le vedem, peste vară, în parcuri, să fie inspirate din proiectul nostru. Poate că acest eveniment îi va apropia pe locuitorii orașului de mediul rural, de poveștile și valorile pe care le-am moștenit cu toții de la bunicii noștri. În august, când stagiunile teatrelor încă nu se deschid, ne dorim să oferim bucureștenilor și nu numai, prilej de  relaxare și distracție în aer liber. Am ales acest titlu deoarece ne dorim să sărbătorim Centenarul Marii Uniri aducând în prim-plan figura lui Vlaicu Vodă, domnitorul care a avut o influență decisivă în menținerea și consolidarea unității poporului român. Practic, acest proiect poate fi privit și ca o lecție de istorie… interactivă. Piesa, scrisă de Alexandru Davila, este unul dintre titlurile de referință ale dramaturigiei istorice românești. Întreaga echipă artistică și tehnică a Teatrului Excelsior se va strădui ca acest proiect să fie un eveniment, de care, de ce nu, să ne amintim și la Bicentenar!

  • Cine va semna regia?

Regia este semnată de Horia Suru, un nume important al spațiului cultural românesc poate tocmai prin faptul că, deși este asimilat ca fiind din generația tânără, a regizat multe spectacole apreciate de public. Scenografia, de asemenea, este semnată de un artist tânăr – Cristian Marin. Iar în distribuție, alături de actorii Teatrului Excelsior, veți regăsi și alți artiști care au ales să fie alături de noi în acest spectacol.

  • Cu siguranță va fi o adevărată desfășurare de forțe. De exemplu… câte costume vor fi folosite pentru acest proiect?

Pe scenă… aproximativ 150! Dar vor fi, de pildă, 400 de pelerine pe care le va îmbrăca publicul nostru, devenind și el, astfel, personaj. Așadar putem spune că vom realiza peste 150 de costume care ne vor ajuta să intrăm și mai mult în poveste.

  • Ați menționat că decorul va fi în mărime naturală. Unde va fi depozitat apoi?

Da, decorul va însemna construcții pe suport metalic. Ne gândim să refolosim acest decor poate chiar în scop umanitar. Ne-am bucura, de pildă, ca biserica pe care o vom înălța și unde va cânta, cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Corul Tronos, să ajungă într-un centru social, unde să ofere alinare oamenilor. Sunt convins că și celelalte construcții vor contribui în realizarea unui proiect social sau, de ce nu, a unui Muzeu Centenar. 

  • În anul 2018 oamenii sunt dependenți de tehnologie și trăiesc pe „repede-înainte”. Cum ați gândit acest proiect astfel încât să fie actual și atractiv?

Dimeniunile decorurilor, dimensiunile spațiului în care se va juca, sunt copleșitoare pentru spectatorul obișnuit de teatru. Pentru această categorie de public, experiența va fi diferită de tot ce a trăit până acum în sala de spectacol. De partea cealaltă, sperăm să avem multe cazuri de persoane care să descopere teatrul prin acest proiect. Cred că tocmai faptul că oamenii pot să își dea ”tag” dintr-un sat medieval, în timp ce se luptă, de pildă sau în timp ce sunt la atelierul de olărit, e ceva ce nu întâlnești în fiecare zi și îi va aduce pe oameni alături de noi. 

  • Ce vă conduce, în acest demers?

Gândul pe care îl port cu mine, încă de când am devenit Managerul Teatrului Excelsior: „Azi e mâine!”. Mi-am luat ca misiune de credință investiția în tinerii țării noastre care au nevoie atât de încredere cât și de resursele financiare necesare pentru a-și împlini visele! Pentru ei, Teatrul Excelsior este ”acasă”, este institutia care le-a deschis porțile și care își pune activitatea în slujba lor. Tinerii creativi, muncitori si talentați de astăzi vor ajunge artiștii de care ne vom mândi mâine. Iar deviza aceasta nu o am doar în ceea ce privește actorii. La fel consider și în cazul publicului: copiii și tinerii pe care îi câștigăm astăzi de partea artei, vor ajunge adulții desăvârșiti de mâine, oameni cu suflet frumos, pe umerii cărora va sta România frumoasă! Iar prin spectacolul din iunie și august, vreau să oferim bucureștenilor și nu numai ocazia de a-și da seama că, în prezent, cultura este răsăritul sau apusul unui popor.

Olimpia Diaconiuc

NICIUN COMENTARIU