20.9 C
București
joi, 28 martie 2024 - 19:11
No menu items!

Pe mâinile cui rămâne Opera Națională București?

spot_img

Ministerul Culturii a publicat, marți, rezultatul concursului de proiecte de management organizat pentru Opera Națională București. Pentru cea mai importantă scenă lirică a țării au intrat în competiție trei candidați. Cea mai mare notă a obținut-o Antoniu Zamfir, actualmente Manager al Operei Române Craiova – 6.66, urmat de Ignat Fănel (Ștefan Ignat) – 5.84, actualul manager interimar al Operei Naționale București și Luca Gabriel – respins la proba de selecție dosare. 

Opera Națională București, instituție cu o tradiție remarcabilă recunoscută la nivel internațional, traversează din nou o perioadă de incertitudini. După scandalul legat de fostul manager, Răzvan Ioan Dincă, în care a fost acuzat de abuz în serviciu, fiind deschis dosar la DNA, a urmat scandalul legat de coregraful danez Johan Kobborg, care a împărțit în două instituția – parte dintre artiști solidarizându-se cu dirijorul Tiberiu Soare – atunci director interimar – și parte cu celebrul cuplu Alina Cojocaru și Johan Kobborg, Beatrice Rancea a preluat mandatul de manager-director general interimar. Plecarea celor doi artiști – Alina Cojocaru și Johan Kobborg – a stârnit puternice reacții în presa internațională, aruncând o pată neagră asupra imaginii instituției. Poate prima din istoria Operei Naționale București (ONB), istorie construită cu greu de artiștii care au slujit această scenă decenii de-a rândul. Problemele au continuat și în mandatul lui Beatrice Rancea, surse din preajma instituției declarând că acesteia i-a lipsit viziunea managerială, iar cheltuielile pe care le-au presupus evenimentele organizate sub semnătura sa fiind mai mari decât ar costa pentru alte scene. 

După ce Ministerul Culturii a decis să nu mai prelungească contractul lui Beatrice Rancea ca manager-director general interimar al ONB, aceasta s-a întors pe postul de titular de la Opera Națională Română Iași, iar la Opera Națională București a fost numit la conducere baritonul Ștefan Ignat. 

În acest moment, în care instituțiile de același rang din alte țări își planifică deja stagiunile pentru următorii ani, la ONB continuă perioada de instabilitate. Niciunul dintre candidații pentru postul de manager nu a obținut nota 7, necesară accederii în etapa a doua a concursului, drept pentru care, conform art. 19, alin 7.) din O.U.G 189/2008, ministerul este obligat să reia procedura de examinare de la început, în maxim 30 de zile. Cel mai probabil, până la definitivarea concursului, instituția rămâne sub conducerea interimară a celui pe care comisia l-a notat cu 5.84, respectiv actualul manager interimar al ONB, Ștefan Ignat.

Ștefan Ignat: „Am găsit Opera Națională București cu multe datorii să fără acoperire bugetară”

Cele cinci luni de când sunteți director interimar la ONB v-au determinat să vă înscrieți la concursul pentru postul de manager?

Ceea ce vă pot spune este că, în cele aproape cinci luni de directorat la ONB, am reușit să punem trei premiere, două de operă și una de balet. Toate trei montări impresionante, având regizori, coregrafi și scenografi de prim rang mondial. Nu aceste cinci luni de zile m-au făcut să mă înscriu la concurs, ci ceea ce s-a întâmplat cu ONB în ultimii trei ani.

Cum ați găsit Opera după periodada de interimat a dnei Beatrice Rancea?
Am găsit-o cu multe datorii și contracte fără acoperire bugetară. 

Care sunt principalele realizări pe care le-a adus instituției mandatul dumneavoastră?

Realizări care fac cinste nu mie personal, ci întregului colectiv. Au muncit cu drag la cele trei premiere: ”Don Carlo”, ”Cavalleria și Pagliacci” și baletul ”Frumoasa din pădurea adormită”, la reluarea operei ”Turandot”, reluarea operei ”Flautul fermecat” în varianta scurtă pentru copii, baletul ”Albă ca Zăpada”. Am ajuns la 18-20 de reprezentații pe lună ceea ce face cinste ansamblurilor ONB. 

Cum comentați rezultatul concursului organizat pentru postul de manager al Operei Naționale București? Conform legislației, procedura de concurs trebuie reluată în maxim 30 de zile. Intenționați să vă înscrieți din nou?

Concursul a fost o experiență. Exigent aș putea spune. Ne pregătim pentru viitor….. 

 

Antoniu Zamfir: „Mă consider pregătit pentru ONB”

Ați obținut nota 6.66 la concursul de proiecte de management organizat pentru Opera Națională București. Doar 34 de sutimi vă despărțeau de etapa finală a competiției. Cum comentați desfășurarea concursului?

Într-o societate în care suntem obișnuiți să contestăm absolut orice, eu am decis să respect actul de evaluare al comisiei de concurs, drept pentru care nu am formulat o contestație asupra rezultatului acestui concurs. Consider că, la momentul actual, dacă proiectul de management a fost notat cu respectiva notă, am posibilitatea ca, de la acest punct, să îmbunătățesc măsurile și proiectele pe care le voi propune în viitorul plan de management.

Să înțeleg că intenționați să vă înscrieți din nou la concurs?

Evident. Dacă ministerul va respecta legislația în vigoare conform căreia, în maxim 30 de zile de la momentul afișării rezultatului final, procedura de concurs va fi reluată, voi prezenta un nou proiect de management, în speranța că voi răspunde exigențelor viitoarei comisii de concurs. 

Vă considerați pregătit să faceți pasul de la Craiova la București?

Vă mărturisesc că am luat cu greu decizia de a mă înscrie la acest concurs, datorită faptului că în prezent sunt Managerul Operei Române Craiova, mă simt foarte legat de colegii mei și avem multe proiecte în desfășurare. Însă tradiția impresionantă a Operei Naționale București, potențialul artistic, tehnic și administrativ pe care această instituție îl deține m-au determinat să mă înscriu la concursul organizat de către Ministerul Culturii și Identității Naționale, întrucât, în viziunea mea, printr-o gestionare corectă și eficientă a resurselor despre care am făcut referire, ONB poate deveni una dintre cele mai importante scene lirice ale Europei. Și, ca să revin la întrebarea dumneavoastră… da, mă consider pregătit pentru o astfel de provocare. Experiența de la Craiova m-a ajutat să înțeleg mecanismele prin care se administrează un teatru de operă.

Olimpia Diaconiuc