19.4 C
București
vineri, 29 martie 2024 - 12:18
No menu items!

Parlamentul European cere deschiderea pieței de plăți online pentru reducerea comisioanelor și a fraudelor

spot_img

Parlamentul European (PE) a adoptat o rezoluție prin care cere actualizarea regulilor UE privind serviciile de plăți, ceea ce reduce costurile plății facturilor și va oferi posibilitatea noilor jucători de pe piață să utilizeze instrumente mobile și online pentru a efectua plăți în numele unor clienți.

Un alt obiect al acestor reguli, agreate informal de deputați și miniștrii UE în luna mai, este să securizeze și mai mult plățile online, stabilind reguli de protecție a datelor și de responsabilitate pentru toți furnizorii de servicii de plăți online.

Votul s-a dat joi, în plenul PE, la Strasbourg.

”Piața UE a serviciilor de plăți rămâne fragmentată și scumpă, costul ei fiind de 130 miliarde de euro sau peste 1% din PIB pe an. Economia UE nu își poate permite aceste costuri, dacă vrea să fie competitivă la nivel global. Noul cadru de reglementare va reduce costurile, va îmbunătăți siguranța plăților și va facilita apariția unor noi jucători, precum și a unor noi metode inovatoare de plată mobile și pe internet”, a declarat raportorul Antonio Tajani (PPE), potrivit unui comunicat al PE.

Oricine utilizează un cont online pentru a efectua o plată va avea dreptul de a folosi software, echipamente și aplicații de plăți puse la dispoziție de o terță parte autorizată, precum și de a avea plata executată de către acest furnizor, în numele său.

De exemplu, cei care fac plăți fără să aibă o carte de credit sau debit vor putea autoriza nou intrații actori de pe piață, cum ar fi SOFORT în Germania, Trustly în țările scandinave sau IDEAL în Olanda, să utilizeze datele lor bancare pentru a efectua plăți din conturile lor.

Comisioanele pentru furnizorii de servicii de plăți nu trebuie să fie mai mari decât costurile lor directe. Vor fi interzise alte comisioane pentru utilizarea instrumentelor de plată, cum ar fi cardurile de debit și credit, ale căror comisioane de procesare ”interbancară” sunt deja reglementate.

Banca la care un plătitor are contul poate refuza accesul unui furnizor terț de servicii la acest cont doar din motive de siguranță justificate și demonstrate obiectiv, care au fost raportate autorităților de supraveghere. Această prevedere ar trebui să prevină posibilitatea ca băncile să ”blocheze” piața pentru noi servicii de plăți.

Furnizorii terți de servicii de plăți, pe de altă parte, vor fi obligați să asigure o înregistrare sigură a utilizatorului și să reducă riscul de fraudă. De asemenea, ei vor fi obligați să se asigure că datele personale de plată ale utilizatorului trece prin canale sigure și că nu sunt transmise mai departe fără consimțământul utilizatorului.

În cazul în care este efectuată o plată neautorizată din contul său, deținătorul nu trebuie să piardă mai mult de 50 euro dacă instrumentul de plată a fost pierdut, furat sau utilizat greșit. Un furnizor de servicii care nu acționează pentru a preveni astfel de fraude după notificarea unei pierderi sau care nu cere metode puternice de autentificare a clientului atunci când este cazul ar putea fi considerat responsabil pentru pierderile clientului său și i s-ar putea cere să compenseze paguba financiară.

Pentru a deveni obligatorie, această legislație trebuie adoptată de reprezentanții statelor membre – Consiliul UE.