Parchetul General a început investigațiile în cazul accidentului din Muntenegru. Făptuitor: șoferul firmei Gregory Tour, nu polițistul UPDATE

  • UPDATE

Directorul firmei Gregory Tour al cărui autocar s-a prăbușit într-o prăpastie în Muntenegru este audiat marți de procurorii Parchetului General. Ștefan Grigore răspunde întrebărilor anchetatorilor români care investighează împrejurările producerii tragediei, deocamdată, doar ca accident de muncă.

Tot marți este așteptat la Parchetul General și Marius Usturoiu, acționarul majoritar al companiei de turism Mareea Travel, cea care a organizat sejurul în Muntenegru și Croația.

Autorităţiile române vor cere transfer de procedură în dosarul morţii celor 18 turişti în accidentul de autocar din Muntenegru. Investigaţia făcută la Podgoriţa arată că George Ciobanu, poliţistul român angajat şi la compania de transport internaţional, nu se afla la volanul autocarului în momentul producerii accidentului, ci în orele de odihnă.

De altfel aceasta este şi singura direcţie pe care poate merge ancheta Parchetului General care s-a autosesizat în acest caz investigând, momentan, doar împrejurările producerii tragediei ca accident de muncă.

Făptuitor în dosarul de la Bucureşti este considerat Dan Mărgărit, cel de-al doilea şofer al autocarului, angajat al transportatorului Gregory Tour, care a şi supravieţuit în urma accidentului.

Proba esenţială în dosarul de la Bucureşti va fi diagrama autocarului, care funcţionează ca şi cutia neagră în cazul aparatelor de zbor. Toate modificările de parcurs, viteza de rulaj, dar şi timpii de odihnă şi de condus pentru şoferi pot fi citite şi în acest moment de autorităţile din Muntenegru, întrucât deţin aceeaşi tehnologie ca şi Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier din România, autoritatea specializată din Ministerul Transporturilor.

Diagrama autocarului, probă esenţială în anchetă
Parchetul General a obţinut deja toate documentele legate de autorizarea transportului şi a firmei care deţine autocarul. Gregory Tour, compania care deţinea autocarul şi la care erau angajaţi cei doi şoferi, este licenţiată din 2006 pentru transport internaţional de persoane. Investigaţiile preliminare arată că nu există nereguli nici în privinţa contractului derulat de compania de turism Mareea Travel, cea care a subcontractat serviciul de transport. Dar verificările derulate la cele două societăți nu s-au încheiat.
Procurorii români verifică acum și toate documentele care atestă competențele celor doi șoferi, pornind de la analizele medicale și testele psihologice pe care firma era obligată să le reînnoiască periodic angajaților.
Identificarea cadavrelor, pe baza probei ADN
Cadavrele celor 18 români morţi în tragedia din Podgoriţa vor fi preluate pentru identificare şi la Institutul Național de Medicină Legală (INML) “Mina Minovici”, din Capitală. Toţi poliţiştii Serviciului Omorurui din cadrul IGPR au fost mobilizaţi pentru această operaţiune.
Întrucât nu toate victimele pot fi identificate doar după starea cadavrului, specialiştii INML sunt pregătiţi să preleveze probe ADN de la rudele celor decedaţi, tocmai ca să fie eliminate orice îndoieli. Normele de transport aerian internaţional pentru cadavre impun reguli foarte stricte: saci septici, coșciug din zinc cu capac cositorit, îmbrăcat în lemn, motiv pentru care procedura de identificare și predare a trupurilor neînsuflețite către familii ar putea dura câteva zile.
Victimele accidentului din Muntenegru vor fi transportate în țară cu trei aeronave militare, două dintre acestea urmând să aducă în România răniții. Aeronavele au decolat spre Muntenegru, marţi dimineaţă, de la Baza 90 Otopeni. La bordul acestora se află 11 medici şi 11 asistenţi SMURD şi cinci angajaţi ai MApN. Aceştia sunt coordonaţi de Bogdan Opriţa, coordonatorul SMURD Bucureşti şi purtătorul de cuvânt al Spitalului de Urgenţă Floreasca.
Mihaela Chiper

NICIUN COMENTARIU