Operatorii globali din telecom, obligați de evoluția pieței să-și schimbe criteriile de performanţă

Operatorii globali din telecom, obligați de evoluția pieței să-și schimbe criteriile de performanţă

Operatorii globali din telecom, obligați de evoluția pieței să-și schimbe criteriile de performanţă

Modificările radicale şi rapide ce au loc în sectorul telecomunicaţiilor impun necesitatea unor schimbări substanţiale ale modului în care operatorii măsoară şi raportează performanţele lor operaţionale şi financiare, potrivit unui raport publicat de Ernst & Young.

”Actualele criterii de măsurare nu mai ţin pasul cu schimbările survenite în modelul de business, iar operatorii trebuie să-şi alinieze procesele de raportare unui mediu în care ei oferă o gamă tot mai extinsă de servicii bazate pe trafic de date”, se arată în studiul denumit ”Metrics transformation in telecommunications”, lansat la Mobile World Congress, care a avut loc recent la Barcelona.

De exemplu, evoluţia telefoanelor inteligente s-a dovedit a fi o sabie cu două tăişuri, având în vedere efectul negativ asupra profitului, produs de subvenţionarea terminalelor.

În acelaşi timp, sunt necesare noi tipuri de indicatori de măsurare care să reflecte acoperirea şi gradul de penetrare şi să comunice beneficiile socio-economice ale noii infrastructuri.

Indicatorii de performanţă folosiţi în mod curent de întreaga industrie, cum ar fi numărul de noi clienţi şi venitul mediu per utilizator (ARPU), nu mai sunt suficienţi să furnizeze managementului şi investitorilor destule informaţii ca să-şi poată face o imagine de ansamblu.

Prin urmare, operatorii telecom trebuie să le furnizeze dovezi care să susţină că modelul de business funcţionează bine, că a generat rezultate solide de creştere şi că au un plan de acţiune pentru a susţine profitabilitatea.

În plus, multe din noile conectări sunt acum generate de consumatorii care folosesc dispozitive multi-SIM, de întreprinderi şi de comunicarea M2M (machine-to-machine), astfel încât indicatorul referitor la noii clienţi devine neclar. Aceste noi tipuri de conectivitate diferă mult la nivelul veniturilor din utilizare şi al tipului de profit faţă de baza tradiţională de clienţi.

Raportul sugerează folosirea unor indicatori precum unităţile generatoare de venituri per abonament, care au fost deja folosite cu succes de către companiile de cablu. Pe partea financiară, operatorii trebuie să aibă în vedere extinderea raportării dincolo de indicatorul primar reprezentat profitul brut (EBITDA).

”Indicatori precum rentabilitatea capitalului angajat (ROCE) şi rentabilitatea capitalului investit (ROIC) devin nişte instrumente tot mai importante pentru evaluarea performanţei”, se afirmă în studiul citat.

Acești indicatori noi de măsurare pot fi de mare folos investitorilor ca să evalueze sectorul şi capacitatea lui de transformare în următorii ani. Contextul este unul nefavorabil industriei telecom, în contextul în care gradul de atractivitate pentru investitori este sub cel oferit de industriile tehnologiei, petrolului și gazelor sau bunurilor de consum.

Vlad Bârleanu

NICIUN COMENTARIU