11.9 C
București
vineri, 19 aprilie 2024 - 22:36
No menu items!

Legea hipermarketurilor, promulgată de Iohannis. Care sunt efectele în magazine

spot_img

Președintele Klaus Iohannis a promulgat luni legea prin care magazinele mari vor fi obligate să se aprovizioneze cu produse alimentare pe lanțul scurt, cu scopul de a încuraja producția în industria agro-alimentară și consumul de produse proaspete.

Actul normative prevede că marile magazine vor putea funcționa în continuare și în weekend, iar pentru categoriile carne, ouă, fructe, legume, miere, produse lactate și de panificație trebuie ”să achiziționeze aceste produse în proporție de cel puțin 51% din volum de marfă pe raft, corespunzător fiecărei categorii de produse, provenite din lanțul scurt de aprovizionare”.

Legea vizează că excepție fac comercianții cu o cifră de afacere de până la 2 milioane de euro, echivalentă în lei.

Metodologia de desfășurare a acțiunilor privind lanțul scurt de aprovizionare va fi aprobată prin hotărâre de Guvern și va intra în vigoare anul viitor.

Asociația Marilor Rețele Comerciale din România şi-a exprimat din nou dezacordul, afirmând că legea ”este îndreptată împotriva marilor rețele comerciale” și nu garantează sprijin pentru producătorii locali sau produsele românești.

Mai multe articole vor intra în vigoare în trei zile de la publicarea în Monitorul Oficial: formarea preţului la raft este reglementată, dispar taxele de raft şi de servicii, magazinele sunt obligate să creeze spaţii speciale producătorilor români.

Lanţul scurt de aprovizionare este un lanţ de aprovizionare care implică un număr limitat de operatori economici în activităţi de cooperare şi de dezvoltare economică la nivel local şi regional şi relaţii strânse între producători, procesatori şi comercianţi.

Legea mai stabileşte şi că pe etichetele produselor din carne proaspătă trebuie trecută ţara de provenienţă a cărnii, iar pe produsele procesate din carne trebuie trecut procentul de carne din România conţinut de acestea.

Ministrul Agriculturii Achim Irimescu a declarat recent că noul cadru normativ va avea un efect benefic asupra condiţiilor de comercializare a produselor româneşti, diversificând oferta de produse agroalimentare provenite direct de la producătorii autohtoni şi contribuind astfel la creşterea consumului de produse româneşti, fapt ce va influenţa pozitiv atât producţia, cât şi calitatea produselor agroalimentare din România.  

T.S.