Invazie de mașini transnistrene în Europa

Autorităţile de la Chişinău şi cele de la Tiraspol încearcă să ajungă la o înţelegere în privinţa condiţiilor în care maşinile din autoproclamata Republică Transnistrea pot circula în Europa.

Transnistria şi-a proclamat independența faţă de Republica Moldova în 1990, însă nu este recunoscută de nici o ţară europeană. Prin urmare, locuitorii din Transnistria nu pot circula în Europa cu acte emise de autorităţile de la Tiraspol sau cu automobile cu numere de înmatriculare transnistrene.

Cu toate acestea, mii de moldoveni îşi înmatriculează maşinile în Transnistria pentru că taxa este mai mică.

Pentru o maşină cumpărată din străinătate şi înmatriculată în Transnistria, taxa vamală este de două ori mai mică decât în Moldova. Mai mult, în Transnistria pot fi înmatriculate maşini mai vechi de 10 ani, în timp ce în Moldova limita este de 7 ani. Astfel, diferenţa de preţ dintre o maşină produsă în anul 2000 şi una din 1997 este de 1.500 de euro.

Potrivit vicepremierului moldovean pentru reintegrare, Eugen Carpov, sunt câteva condiţii pe care cei care au maşini cu numere transnistrene trebuie să le îndeplinească pentru a călători în Europa. Mai întâi, actele de înregistrare trebuie eliberate de o autoritate de stat recunoscută. Potrivit vicepremierului Eugen Carpov, un număr de înmatriculare este ca un paşaport pentru o persoană. Maşinile trebuie să deţină, astfel, numere de înmatriculare cu însemne recunoscute pe plan internaţional. Oficialii de la Chişinău au propus o nouă formă grafică a plăcuțelor transnistrene, care să se adapteze cerinţelor internaţionale stipulate în Convența de la Viena cu privire la traficul rutier.

În urma discuţiilor dintre cele două părţi s-a propus ca noul design al plăcutelor să reflecte forma numerelor moldoveneşti şi să deţină însemnele unităţilor administrative-teritoriale din stânga Nistrului.

Potrivit presei de la Chişinău, pe şoselele din Republica Moldova circulă nestingherite automobile cu numere de înmatriculare din regiuni nerecunoscute internaţional, cum ar fi Transnistria, Osetia de Sud sau Abhazia. Aceste maşini nu ar trebui să circule în Moldova pentru că sunt înmatriculate în regiuni care s-au autoproclamat independente dar nu au fost recunoscute.

În 2007, oficialii de la Chişinău au decis reînregistrarea tuturor maşinilor cu numere transnistrene. La data respectivă, autorităţile de la Chişinău susţineau că 80% din şoferii cu maşini înmatriculate în Transnistria locuiau în dreapta Nistrului. Hotărârea nu a fost pusă în practică niciodată. Tot în 2007, un oficial european care a avut o misiune la frontiera cu Ucraina, declara că Transnistria este un adevărat târg de maşini traficate ilegal.

NICIUN COMENTARIU