După Crăciun, românii au invadat din nou hypermarketurile

Încă de la primele ore ale dimineții, în prima zi lucrătoare de după Crăciun, bucureștenii au luat din nou cu asalt hypemarketurile și piețele Capitalei. Fie că e vorba de zonele Băneasa, Militari, Colentina, Berceni sau Pantelimon, parcările centrelor comerciale sunt aglomerate și cu greu se poate face rost de un coș metalic.

O asemenea vânzoleală, imediat după Sărbătoarea Nașterii Mântuitorului, poate avea diferite explicații: fie bucatele de pe masa festivă și din cămări s-au isprăvit, fie unii și-au imaginat că în acest interval de timp va fi mai puțină lume în magazine și își vor putea face târguielile, în tihnă, pentru masa dintre ani. Un alt motiv ar fi sărbătorirea Sfântului Ștefan, prăznuit în aceeași zi și al cărui nume îl poartă câteva sute de mii de români. Oricum, criza economică i-a cam ținut anul acesta pe oameni legați de case, așa că, shoppingul a devenit sport național în lipsa unui periplu prin zonele turistice, de Crăciun și Revelion. Oamenii cumpără în disperare portocale, banane, mere și iaurt. Mult iaurt! „Pentru refacerea florei intestinale. Am mâncat cam mult de Crăciun și m-am balonat. Acum trebuie să mă dezumflu.”, mărturisește o doamnă grăbită. Sunt și unii care „atacă” raioanele de carne, dar aceștia par mai puțini ca înainte de sărbători. Alții își refac stocurile de băutură. „Am avut în vizită niște neamuri de la Calafat, rudele nevestei mele. Au lins tot ce-am avut în casă: bere, vine, țuică bătrână, coniac, Cola, tot! Acum, de Revelion, trebuie să-mi refac proviziile! Asta pentru că vin ai mei de la Brăila.”, explică mândru un cumpărător.

Pe de altă parte, teama de a nu rămâne neaprovizionați le dă fiori oamenilor, iar prețurile cresc și ele văzând cu ochii. În această bulibășală creată de avalanșa de clienți, găsirea „prețului corect” este o chestiune de fler și experiență în cumpărături. De altfel, cele mai dese reclamații primite de ANPC cu privire la marii retaileri vizează tocmai acest fapt, neconcordanța dintre valoarea unui produs afișată la raft și cea plătită la casă.

În mod paradoxal, vanzările cresc acum, fie că e vorba de produse alimentare sau nealimentare, bunuri de larg consum, aparatură electrocasnică și electronice, îmbrăcăminte și încălțăminte, accesorii auto, produse de bricolaj, menaj, ca urmare a perspectivelor economice și sociale, deloc îmbucurătoare pentru anul și anii viitori. Profilul cumpărătorului de sărbători seamănă izbitor cu al cumpărătorului speriat de criză – dornic să se pună pe el și familia lui, pe cât posibil la adăpost de timpurile nenorocite care se apropie și sunt prevestite zilnic de radiouri, televiziuni, vecini și rude.

În vremurile de tristă amintire, imediat după cutremurul din 1977, începutul crizei alimentare era marcat de un fenomen pe care reporterii de la „Reflector” – emisiunea de reporaj-anchetă a TVR-ului –  l-au numit „Stocomanie”, însemnând obiceiul de a face aprovizionare peste necesități. După mai bine de trei decenii, această „modă” revine la brațul grijii zilei de mâine – cea mai fidelă „prietenă” a românului. Înainte de 1980 vedeai oameni cumpărând în neștire ulei, zahăr, făină, măsline, pâine. Unii vindeau apoi produsele la suprapreț. Stocomanii se transformau după aceea în speculanți. Astăzi, în locul lor sunt buticarii – în stare să-ți vândă la preț dublu sau chiar triplu o baterie de vin prost, luat din supermarket. Istoria se repetă, doar ambalajele și prețurile diferă.

Dana Mateescu

 

NICIUN COMENTARIU