16.7 C
București
joi, 28 martie 2024 - 20:56
No menu items!

De ce s-a prăbuşit avionul Boeing 777 în San Francisco, în iulie 2013

spot_img

Pe 6 iulie, zborul 214 al companiei Asiana Airlines s-a prăbuşit pe aeroportul de la San Francisco după ce coada avionului s-a lovit de un dig

 Asiana_Airlines_Plane_Crash

Agenţia americană pentru Securitatea Transporturilor (NTSB) a precizat marţi că Boeingul 777 aparţinând companiei Asiana s-a prăbuşit în iulie la San Francisco din cauza unei „gestionări necorespunzătoare” în carlingă şi a unui sistem automatizat neînţeles de către piloţi, ipoteză contestată de Boeing, informează AFP.

NTSB a citat, într-o audiere în Congres, mai multe elemente care au contribuit la această gestionare necorespunzătoare, între care o formare necorespunzătoare a piloţilor sau dificultatea de a stabiliza avionul în timpul aterizării.

Piloţii avionului Boeing de tip 777 aparţinând companiei sud-coreene depindeau prea mult de sistemele automatizate pe care nu le înţelegeau, a apreciat preşedintele interimar al NTSB Christopher Hart.

„Boeingul 777 este unul dintre cele mai sofisticate şi automatizate avioane aflate în serviciu”, a afirmat acesta, adăugând că, „cu cât sistemul automatizat este mai complicat, cu atât mai mare este provocarea în a te asigura că piloţii îl înţeleg în mod corect”.

„În acest caz, membrii echipajului au contat prea mult pe sistemele automatizate pe care nu le înţelegeau în totalitate. Iar astfel au făcut avionul să zboare prea încet, iar acesta a lovit un dig de la capătul pistei de aterizare”, a explicat Hart.

Sistemele automatizate, explicate lacunar

Într-un comunicat, Asiana s-a declarat de acord cu faptul că este vorba despre „factori multipli” aşa cum susţine NTSB explicând accidentul. Compania a relevat de asemenea „complexitatea utilizării pilotului automat şi sistemului de accelerare automat”, despre care NTSB afirmă că „sunt explicate în mod lacunar în manualele furnizate de către Boeing”.

Însă Boeing a afirmat într-un comunicat că „nu este de acord cu declaraţia NTSB potrivit căreia sistemul de zbor automatizat a contribuit la accident”. „Această concluzie nu se bazează pe dovezi”, subliniază grupul, insistând asupra bilanţului „extraordinar” al lui 777 în domeniul securităţii.

Şeful anchetatorilor, Bill English, a declarat că Asiana a insistat ca „automatizarea să fie utilizată la maximum” de către piloţii săi, inclusiv utilizarea pilotului automat atunci când avionul zboară la mică altitudine (330 de metri).

Însă „competenţele unui pilot se degradează atunci când nu sunt utilizate în practică”, a relevat English.

Pilotul Boeingului implicat în accident, Lee Kang-Kuk, efectua primul zbor operaţional la bordul unui Beoing de tip 777 şi zbura cu un instructor în postul de copilot, care era la rândul său formator pentru prima dată.

Alt membru NTSB, Robert Sumwalt, un fost pilot, a pus la îndoială faptul că accidentul a fost provocat de competenţa piloţilor. „Pilotul se aştepta ca avionul să facă pentru el un lucru pe care acesta nu-l face”, iar „acest lucru este mai răspândit decât am crede”.

Pe 6 iulie, zborul 214 al companiei Asiana Airlines, venind de la Seul, s-a prăbuşit pe aeroportul de la San Francisco după ce coada avionului s-a lovit de un dig care desparte pista de aterizare de un curs de apă.

Avionul avea la bord 307 persoane. Accidentul s-a soldat cu 200 de răniţi şi trei morţi, inclusiv o adolescentă chineză care a supravieţuit prăbuşirii, dar care a fost zdrobită de un vehicul al pompierilor în timpul operaţiunii de salvare.

C.A.