Cum arată comerțul exterior al României la începutul anului 2013

Cum arată comerțul exterior al României la începutul anului 2013

Cum arată comerțul exterior al României la începutul anului 2013

Exporturile României au crescut, în primele două luni ale anului 2013, cu 8,1% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit unui comunicat al Ministerului Economiei.

Trendul crescător a fost continuat şi în februarie faţă de luna ianuarie a anului în curs, cu 4,6%.

În perioada de referinţă, exporturile în ţările membre UE au înregistrat o creştere de 3,6% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp ce exporturile în zona extracomunitară şi-au menţinut trendul de creştere ca şi în anul 2012, (+20,6%).

Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, exporturile ale României după primele două luni ale anului 2013 au fost de 7,57 miliarde de euro.

Importurile au înregistrat o creştere de 1,3% în perioada 1.01. – 28.02.2013 faţă de perioada similar a anului trecut, cifrându-se la 8,08 miliarde de euro. Comparativ cu luna precedentă, importurile pe luna februarie au crescut cu 2%.

Deficitul comercial după primele două luni ale anului 2013 este de 508,4 milioane euro, mai redus cu 461,1 milioane euro decât cel înregistrat în aceeaşi perioadă a anului 2012.

Structura exporturilor prezintă o îmbunătăţire constantă, ponderea produselor industriei constructoare de maşini şi echipamente de transport fiind de 42,4 %. Din totalul exporturilor românești, 76,4 % reprezintă produsele manufacturate.

Orientarea geografică se menține spre ţările Uniunii Europene, cu 70,7 % din totalul exporturilor.

Câteva țări au înregistrat o creştere de peste 40% a exporturilor – Algeria (59,3%), Arabia Saudită (61,6%), Thailanda (95,5%), Columbia (55,1%).

Alte destinații pe creștere sunt:

– SUA, creştere cu 6,9 % (componente auto, îngrăşăminte, produse chimice);

– Brazilia – creştere cu 36,3% (autoturisme şi componente auto, material rulant,

echipament petrolier);

– Mexic – creştere cu 60,5 % (anvelope, covoare, produse siderurgice, instrumente optice, accesorii auto);

Federaţia Rusă – creştere cu 42,8%;

– Ucraina – creştere cu 10,6% (produse minerale, maşini şi echipamente electrice, autoturisme şi componente auto);

– Turcia – creştere a exporturilor cu 27,4%;

Norvegia – creştere a exporturilor cu 136,5%.

”Situaţia exportului de mărfuri româneşti reflectă, încă din primele luni ale anului, posibilităţile de creştere pentru anul 2013, existând un potenţial real de valorificare a acordurilor de parteneriat strategic cu Turcia şi SUA, respectiv parteneriatul privilegiat cu China, care vor permite deschiderea exporturilor Românie către firmele din aceste ţări într-un ritm accelerat”, se arată în comunicatul citat.

Principalele produse care constituie baza exporturilor româneşti sunt:

– părţi şi componente pentru autovehicule – 9,7% din exporturile româneşti, cu o creştere de 35,5% faţă de aceeaşi perioadă din 2012;

– fire, cabluri, conductori electrici izolaţi – 1,4% din exporturile românești, cu o creştere de 4,15% faţă de aceeaşi perioadă din 2012;

– autoturisme şi alte autovehicule – 6,5% din exporturile româneşti, cu o creştere de 52,6% faţă de aceeaşi perioadă din 2012;

– anvelope din cauciuc – 1,8% din exporturile româneşti, cu o creştere de 33,9% faţă de aceeaşi perioadă din 2012;

– părţi destinate exclusiv sau în principal motoarelor – 1,1% din exporturile româneşti, cu o creştere de 48,2% faţă de aceeaşi perioadă din 2012.

Importurile continuă să fie alcătuite, pe de o parte, din bunuri de investiţii sau produse industriale de completare pentru industria românească (64,0 %) şi, pe de altă parte, din energie (9,5%) şi materii prime şi materiale (3,6%). Produsele agro-alimentare au reprezentat 7,7% din importuri, comparativ cu 6,0 % din exporturi. Orientarea geografică este tot pe relația cu UE (75,5% dintre importuri).

Vlad Bârleanu

 

NICIUN COMENTARIU