15.5 C
București
joi, 25 aprilie 2024 - 18:37
No menu items!

Concluziile vizitei FMI: Fără autostrăzi, creșterea economică va avea “viață scurtă”

spot_img

Misiunea Fondului Monetar Internațional (FMI) care a vizitat România luna aceasta a tras o serie de concluzii deloc îmbucurătoare privind economia țării noastre.

Misiunea FMI a fost în vizită la București în perioada 13-21 octombrie, pentru a discuta evoluțiile economice recente și planurile bugetare pentru anul 2016. La finalul vizitei, șefa misiunii, Andrea Schaechter, a transmis un comunicat în care apreciază îmbunătățirea indicatorilor macroeconomici ai țării noastre, dar trage mai multe semnale de alarmă. Premierul Ponta a reacționat, într-o postare pe contul său de Facebook.

Economia crește într-un ritm sănătos, pentru anul 2015 anticipându-se o creștere a PIB-ului real de 3,4%”, suține șefa misiunii FMI, dar „volatilitatea reînnoită de pe pietele financiare globale, inclusiv riscurile de evoluții sub așteptări în zona comerțului și a fluxurilor de capital, ar putea genera tensiuni în economia românească”.

De asemenea, deficitul ar putea crește „pe fondul reducerilor consistente de impozite și taxe și al majorărilor salariale”. Deficitul ar putea crește până aproape de 3% din PIB în 2016 și peste 3% în 2017, afirmă experții Fondului, care spun că actuala politică fiscală „va induce un stimul la nivelul economiei într-un moment în care acesta nu era necesar, având în vedere creșterea economică, și va așeza datoria publică pe o traiectorie ascendentă”.

Misiunea FMI a constat că taxele se colectează mai bine, dar că „decalajul de colectare se menține semnificativ”. În schimb, băncile sunt lăudate pentru că au „făcut față cu bine incertitudinilor legate de Grecia din vara acestui an și continuă să mențină rezerve suficiente de capital și de lichidități”.

„Lipsa progreselor în zona reformelor structurale constituie un obstacol principal pentru perspectivele de creștere pe termen lung”, mai avertizează șefa misiunii FMI.

Cel mai puternic pilon al reformelor structurale din România a fost îmbunătățirea continuă a cadrului de formare a prețurilor în energie, acompaniată de eforturi permanente de întărire a sistemului de sprijin pentru consumatorii vulnerabili. Cu toate acestea, acțiunile de îmbunătățire durabilă a performanțelor obținute de multe întreprinderi de stat ineficiente, din sectoarele transporturi și energie au fost stopate, acest lucru datorându-se parțial neîmbrățișării pe deplin a conceptului de mai bună guvernare corporativă a întreprinderilor de stat. Noul proiect de act normativ privind guvernarea corporativă, dacă va fi implementat în manieră acoperitoare, va constitui o oportunitate de reclădire a credibilității în acest domeniu. În același timp, autoritățile ar trebui să dea un nou impuls implicării sectorului privat în întreprinderile de stat, prin oferte publice inițiale sau prin privatizări strategice.

Misiunea FMI în România
comunicat de presă

Fără o modernizare a infrastructurii de transport public a României, avantajele activității economice puternice din prezent nu vor avea decât o viață scurtă, iar progresele către convergența economică vor fi lente” , conchid experții Fondului.

Reacția premierului Victor Ponta: “Comunicatul FMI tradus pe înțelesul tuturor românilor – în ce constă dezacordul între ‪Guvern și FMI”

După vizita tehnică a delegației FMI există un punct clar de dezacord între Guvernul României și aceștia – deficitul bugetar pentru anul 2016 și 2017. FMI susține că va fi de cca. 2,9% din PIB, MFP spune 2,5% – oricum sub plafonul de 3% peste care Comisia Europeană poate interveni conform tratatelor în vigoare (în condițiile în care multe țări europene, cel mai recent Spania, și-au aprobat deja bugetul pe 2016 cu deficite mult peste limita de 3%).

Această discuție tehnică trebuie înțeleasă de cetățenii țării, singurii care în final pot decide. Sunt de fapt două puncte mari în litigiu (restul sunt secundare și ușor de rezolvat):

  1. FMI nu agreează reducerea TVA prevăzută de Codul ‪#‎Fiscal (nici cota de 9% pentru alimente – deja în vigoare din 1 iunie);
  2. Nu sunt de acord cu creșterea salariilor cu 25% la Sănătate și Educație.

Din punctul de vedere al guvernului actual ambele măsuri sunt necesare și sustenabile – așa vom reuși să păstrăm ritmul de creștere și dezvoltare economică (cel mai rapid din UE), crearea de noi locuri de muncă, exporturi record, revenirea investițiilor străine directe, dar și un semnal clar de sprijin pentru cele două domenii strategice – Sănătatea și Educația.

Există două opțiuni pentru cetățenii României, opțiuni exprimate constituțional prin intermediul Parlamentului:

  1. Menținerea politicilor actualului guvern referitoare la ‪#‎TVA și salarii în ‪#‎Sănătate și ‪#‎Educație;
  2. Instalarea unui nou guvern al PNL (susținut bineînțeles de Președintele Iohannis) care să ia decizia păstrării cotei de TVA la 24% (inclusiv pentru alimente) și revenirea salariilor în Sănătate și Educație la nivelul dinainte de creșterea de 25%! (deci tăierea practic a salariilor ca în 2010 sau amânarea, fiind vorba de legi deja în vigoare)

În acest fel deficitul bugetar pe 2016-17 va scădea spre 1%, ceea ce evident va fi agreat de FMI, dar cu consecințe pe care eu personal le consider ca fiind de natură să aducă ‪#‎România înapoi la anul 2010!

Eu și guvernul pe care îl conduc ne-am exprimat foarte clar asupra viziunii necesare României pentru a se dezvolta în continuare așa cum a reușit în ultimii 4 ani!

Până la alegerile parlamentare din noiembrie 2016 (este evident că anticipate nu mai pot avea loc acum) este dreptul liderilor partidelor parlamentare să decidă asupra acestor subiecte fundamentale pentru țara noastră!

Victor Ponta
postare pe Facebook