Comisia Europeană va întări legislația privind protecția turiștilor. Focus pe pachetele achiziționate online

Comisia Europeană va întări legislația privind protecția turiștilor. Focus pe pachetele achiziționate online

Comisia Europeană va întări legislația privind protecția turiștilor. Focus pe pachetele achiziționate online

Comisia Europeană a transmis, marți, că legislația existentă privind protecția celor care achiziționează pachete turistice va fi îmbunătățită, în sensul întăririi reglementărilor pentru cei care folosesc Internetul pentru contractarea acestor servicii.

”Actualizarea regulilor implementate în 1990 este esențială pentru a aduce Pachetul Directivei pe Turism în era digitală. Asta înseamnă că, suplimentar, 120 de milioane de consumatori care achiziționează pachete de călătorie personalizate vor fi protejați de directivă”, se arată în comunicatul Comisiei Europene (CE).

Pentru cumpărătorii de pachete tradiționale și personalizate de călătorie, noile reglementări presupun controale mai stricte pe suprataxare (cu o limită de 10% pe suprataxă, în cazul anulării călătoriei) și vor obliga furnizorii de pachete turistice să facă reduceri de preț în circumstanțe echivalente.

De asemenea, noile reglementări presupun drepturi lărgite privind anularea călătoriei. Astfel, călătorii vor putea să încheie contractul înainte de a pleca de acasă și de a efectua plata parțială care, de multe ori, nu este una rezonabilă.

În plus, turiștii vor putea să anuleze contractul fără costuri, înainte de a pleca în călătorie, în cazul unor dezastre naturale, mișcări sociale sau alte situații similare care au loc la destinație, când, de pildă, ambasadele dau sfaturi să nu se călătorească în zonele respective.

Noile reglementări vizează și o informare mai bună privind obligațiile furnizorului de servicii turistice. Consumatorii vor fi informați, într-un limbaj simplu și inteligibil, că organizatorul este obligat și, prin urmare, răspunzător de calitatea tuturor serviciilor incluse. În acest moment există reguli naționale divergente privind responsabilul (organizatorul, agenția de turism sau, în unele cazuri, ambele), care determină organizatorii sau agențiile de turism să dea vina unii pe alții, în unele cazuri chiar pe client, iar în final nimeni nu-și asumă răspunderea.

Mai mult, în cazul în care un serviciu de călătorie nu a fost efectuat corespunzător, consumatorii pot cere despăgubiri pentru orice ”daune imateriale” suferite, mai ales în cazul unei vacanțe ratate. Noile reglementări mai presupun un singur punct de contact, în cazul în care ceva nu merge bine. Concret, consumatorii vor putea să adreseze plângeri sau cereri direct agenției de turism de la care și-au cumpărat vacanța.

Pentru cei care contractează alt tip de servicii de călătorie personalizate, noile reglementări asigură dreptul acestora de a-și primi banii înapoi și de a fi repatriați, la nevoie, în cazul în care vânzătorul, transportatorul sau alt furnizor relevant de servicii intră în faliment cât timp aceștia se află în vacanță. De asemenea, noile reguli presupun o informare mai bună cu privire la cine răspunde de calitatea fiecărui serviciu.

Pentru afacerile din domeniu, noile propuneri vor crea, potrivit comunicatului CE, un mediu concurențial echitabil între operatori și vor anula nevoile învechite de retipărire a broșurilor, ceea ce va aduce operatorilor și agențiilor de turism economii de aproximativ 390 de milioane de euro pe an.

”În 1990, cel mai mulți europeni alegeau un pachet turistic deja conceput dintr-o broșură și îl cumpărau de la agentul local de turism”, a declarat Vice-Președintele CE, Viviane Reding, comisarul european pentru Justiție.

”De atunci, legislația europeană a ajutat milioane de oameni să se bucure de vacanțe fără stress. Dar vremurile s-au schimbat și trebuie să actualizăm regulile pentru a ține ritmul cu o piață în schimbare. Pachetul UE de reguli de călătorie trebuie să fie potrivite erei digitale și să răspundă așteptărilor consumatorilor. Astăzi, întărim protecția pentru milioane de consumatori care-și rezervă pachete turistice personalizate”, a adăugat Reding.

Cu toate acestea, în comunicatul CE nu se precizează etapele procedurale următoare și nici nu oferă un orizont de timp pentru implementarea acestor noi reglementări. Comisia a lansat o consultare publică pentru revizuirea Directivei deja existențe în noiembrie 2009. În 22 aprilie 2010, CE a organizat un workshop pentru cei implicați, iar în 5 iunie 2010 – o conferință cu aceiași actori implicați și cu statele membre, care a vizat revizuirea Directivei.

În ianuarie 2013, Comisia s-a întâlnit cu grupuri de consumatori, agenții de turism și companii din industria turismului pentru a discuta revizuirea pachetului actual de reglementări privind pachetele de vacanță.

foto: border7.com

Cosmina Croitoru

NICIUN COMENTARIU