Ce este imunitatea scăzută. Cum ne protejăm în sezonul rece

Imunitatea scăzută a organismului este o scuză folosită din ce în ce mai des, atuni când ne îmbolnăvim. Sistemul nostru imunitar este atacat tot timpul de bacterii sau virusuri, important este ca organismul să lupte prin intermediul celulelor albe – ganglioni, măduvă și splină, dar și prin mijloacele de barieră de la nivelul pielii sau stomacului. Așadar, dacă lupta încetează, virusurile și bacteriile înving organismul. Cum facem ca acesta să fie apărat tot timpul, mai ales în sezonul rece, citiți în materialul următor, realizat cu sprijinul specialiștilor în domeniu.

Imunitatea scăzută duce la localizarea unor boli, dar și a unor infecții care la început se pot localiza într-o singură parte, dar netratate la timp, se pot generaliza. Viroze respiratorii, infecții gastrice sau cutanate, de la nivelul pielii pot duce la boli cronice.

Semnele deficitului de apărare imunitară apar de obicei în sezoanele reci, începând cu luna septembrie, când crește incidența virozelor respiratorii, a gripei sau a altor viroze. Tot în această perioadă începe și anul școlar, iar copiii pot avea probleme prin expunerea repetată, în perioada de convalescență, la multipli factori patogeni.” explică dr. Simona Farcaș, medic primar medicină de familie din cadrul Centrului Medical ProVita – Diagnostic și tratament.

Așa cum știm, există anumite categorii de persoane care sunt mai predispuse problemelor imunitare: vârstnicii, al căror organism insuficient sau greșit alimentat nu mai are energia pentru lupta împotriva agenților infecțioși, precum și copiii mai mici de 2 ani, nou-născuții în special, pentru că au un sistem imunitar în formare. Imunitatea celor mici se dobândește treptat, prin aducerea în contact direct cu microorganismele (4-6 etape de răceli, viroze sau alte infecții pe an prin expunerea copiilor la grădiniță/ școală), dar și prin prezența unor obiceiuri sănătoase, care pot determina dobândirea acestei imunități mai repede și de mai bună calitate. O altă atenție trebuie acordată gravidelor, care au un sistem imun suprasolicitat, bolnavilor cronici (leucemie, HIV, post chimio/radioterapii, etc.)

Riscurile sunt mari și pentru fumători, consumatori cronici de etanol, sedentari sau obezi, persoanele cu alimentație săracă în legume și fructe proaspete și persoanele suprasolicitate, supuse unui stres cronic prelungit, care prezintă un nivel crescut al colesterolului.” atenționează dr Simona Farcaș.

Alimentația are un rol important în construirea unui sistem imunitar puternic, de aceea nutriționiștii ne sfătuiesc să avem mese bogate în fructe și legume, surse importante de fitonutrienți, vitamine și minerale (vitamina A, vitamina C, vitamina E, zinc, seleniu, magneziu, potasiu). În plus, proteinele, prin conținutul lor în aminoacizi esentiali și semi-esențiali, sunt cărămizile de la temelia unei imunități de bună calitate. Nu în ultimul rând, vitamina D are un rol vital în combaterea infecțiilor, în absorbția calciului și menținerea unui sistem imunitar sănătos.

Usturoiul (prin alicina) și ceapa sunt alimente speciale, adevărate antibiotice naturale, de aceea se încurajează prezența lor în alimentație încă de la vârste fragede. Ciupercile au capacitatea de a crește producția de anticorpi în organism și sunt o sursă importantă de proteine vegetale de calitate superioară. S-a demonstrat, în plus, că fibrele solubile prezente din abundență în citrice, mere, morcovi, fasole verde și ovăz ajută la scăderea inflamației și la creșterea răspunsului de apărare al organismului împotriva infecțiilor.

În mod special trebuie acordată atenție lactatelor – iaurtul și chefirul, prin conținutul sau natural sau îmbogățit în probiotice, sau brânza, prin acidul linoleic conjugat prezent în grăsimea naturală a laptelui, stimulează consistent răspunsul imunitar.”, adaugă dr Luminița Florea, medic specialist diabet, nutriție și boli metabolice, Centrul Medical ProVita – Diagnostic și tratament.

În afară de alimentație, medicii ne sfătuiesc să urmăm un stil de viață sănătos, care ne poate ajuta să luptăm împotriva deficitului imunitar:

– nu fumați;

– faceți sport;

– mențineti o greutate corespunzătoare (indicele de masă corporală < 25);

– mențineți tensiunea arterială la valori normale < 139/ 79 mmHg;

– beți alcool cu moderație (< 10 ml alcool de 2 – 3 ori pe săptămână);

– dormiți corespunzător: copil > 12 ore, adult > 8 ore, vârstnic > 6 ore;

– feriți-vă de infecții, păstrând o igienă corespunzătoare;

– faceți periodic controale medicale;

– vaccinare conform recomandărilor medicale.

NICIUN COMENTARIU