Bonusuri de performanță la Tarom, deși compania e în picaj

    Pascariu Dan

    Membrii Consiliului de Administrație (CA) al TAROM își acordă ilegal bonusuri de „performanță” de mii de lei/membru, în condițiile în care calitățile lor manageriale s-au concretizat în pierderi de sute de milioane de lei pentru companie.

    Chiar dacă foștii membri ai Consiliului de Administrație al TAROM au încasat, în primele zece luni ale anului trecut, indemnizații de nici 150 de euro, noua conducere a operatorului aerian, în frunte cu președintele CA Dan Pascariu, și-a acordat indemnizații de lux totalizând zeci de mii de euro.

    Astfel, pe 28 mai 2013, Comitetul de Guvernanță Corporativă, Nominalizare și Remunerare din cadrul CA al TAROM a decis să le acorde membrilor CA, la finele acestui an, remunerații suplimentare în urma rezultatelor obținute în 2012. Asta, în condițiile în care compania a înregistrat pierderi de 231 milioane de lei, iar actualul CA s-a aflat la conducere doar două luni. 

    Membrii CA au considerat însă că merită să primească, pe lângă veniturile aferente anului 2012, suma totală de 283.614 lei.

    Din această sumă, președintelui Dan Pascariu i-ar reveni drept bonus 33.428 de lei (adică, aproximativ 7.500 de euro) . Ceea ce înseamnă, practic, o dublare a veniturilor pe care le-a încasat în anul 2012 pentru cele două luni în care s-a aflat la conducerea companiei. Sume similare vor încasa, în trimestrul IV al anului 2013, și ceilalți membri ai Consiliului de Administrație.

    Conform articolului 51 din Statul TAROM, comitetul ar fi trebuit să prezinte AGA raportul anual cu privire la remunerațiile și alte avantaje acordate administratorilor și directorilor în cursul anului financiar. Raportul privind bonusurile nu are însă aprobarea AGA.

    Pe lângă indemnizația anuală de lux, Pascariu primește o remunerație lunară de 500 de euro pentru participarea în cadrul fiecărui comitet consultativ.

    Fiecare membru CA al TAROM beneficiază de bilete gratuite la business-class. Șeful CA TAROM este în conflict de interese și și-a încălcat contractul de mandat divulgând diferite informații.

    Sindicaliști TAROM
    pentru Sursa Zilei

    De altfel, Dan Pascariu a intrat și în vizorul inspectorilor Agenției Naționale de Intregritate, nu doar pentru că s-ar afla într-un conflict de interese, dar și prin prisma faptului că nu și-a publicat declarațiile de avere si de interese pe site-ul instituției, încălând astfel prevederile legale aplicabile tuturor celor care dețin o funcție la stat.

    Pe lângă prejudiciile de imagine pe care le-a adus companiei prin ieșirile sale publice, președintele CA Dan Pascariu a avut o atitudine conflictuală și la adresa managerului general al companiei, căruia i-a trimis mesaje de amenințare care au ajuns să fie publicate și în presă. “Dragă Chris, ne pare rău să te informăm că atât CA, cât și Ministerul Transporturilor și-au pierdut în întregime încrederea în tine. Drumurile noastre trebuie să se despartă”, îi scria Dan Pascariu lui Christian Heinzmann, în limba engleză, pe mailul personal, la sase luni de la preluarea mandatului.

    Iată cât de inconsecvent a fost Dan Pascariu în toate declarațiile publice de la momentul la care a fost numit membru al CA al TAROM, referitor la desemnarea unui manager privat care să conducă compania:

    Nu am pornit de la ce există în jurul nostru, ci de la profilul poziţiei, am căutat pe cineva cu experienţă în compania de stat, care să fi condus anterior o companie aviatică şi eventual chiar o companie aviatică de stat, care să aibă experienţa discuţiei cu Guvernul, cu sindicatele şi nu numai, şi care să fi trecut printr-o restructurare, dar să aibă şi anvergură în ceea ce priveşte aspecte operaţionale, tehnice şi financiare

    Dan Pascariu
    Noiembrie 2012

     

    “I-am redus mandatul lui Heinzmann, pentru că suntem nemulţumiţi de activitatea lui”.

    “Tarom mai are 12-18 luni în care trebuie să fie întoarsă. Nu cred că Heinzmann poate să facă un turnaround  (restructurare – n.r.) la Tarom într-o astfel de societate şi de mediu”.

    “Monitorizând lunar procesul de implementare a strategiei, membrii CA au constatat cu regret întârzieri majore în ceea ce priveşte activităţile pe care Heinzmann avea responsabilitatea să le ducă la îndeplinire, conform planului de management”.

    “La numirea în funcţie a lui Heinzmann, membrii CA au cerut îngheţarea angajărilor, raţionalizarea achiziţiilor, renegocierea contractelor cu furnizorii, precum şi pregătirea restructurării companiei. Aceste linii adoptate de către membrii ca CA nu au fost respectate de Heinzmann, care a permis derularea unei serii de achiziţii şi continuarea angajărilor fără respectarea procedurilor şi fără aprobarea CA”.

    “După cum ştiţi, au fost făcute diverse afirmaţii referitoare la activitatea companiei, de aceea am decis să facem o conferinţă de presă pentru a răspunde la aceste alegaţii. Unele afirmaţii făcute de către Christian Heinzmann (CEO-ul privat al Tarom –n. r.) şi de Lucian Isar (fost membru în board-ul companiei- n.r.) sunt inexacte, tendenţioase şi iresponsabile”.

    “Eu i-am dat optiuni, dumnealui a ales-o pe cea care a considerat ca e cea mai favorabilă. Să-și dea demisia sau să fie demis. Să fie demis with cause sau without cause… cele patru clasice…”.

    Dan Pascariu
    Iulie 2013

     Raluca Dan/Alexandru Maghiar

    NICIUN COMENTARIU