Bloomberg: Constanța a devenit cel mai important port din Europa în comerțul cu cereale

Recoltele mari din regiune și relația comercială cu Egiptul au dus la creșterea indicatorilor economici

cereale

Constanța, orașul de la Marea Neagră care funcționează ca port de 2.600 de ani, a devenit cel mai mare hub de transport al cerealelor din Europa, se arată într-un documentar al agenției Bloomberg.

Stimulat de creșterea exporturilor de grâu și porumb dinspre România și vecinii săi înspre Orientul Mijlociu, volumele de cereale care au trecut prin port au crescut până în august cu 30% față de perioada similară din anul precedent și vor depăși recordul anual stabilit în 2013, potrivit unui reprezentant al administrației portului.

Gigantul american Cargill Inc. și-a dublat capacitatea de comerț cu cereale din terminalul Canopus Star din Constanța.

Recoltele mai mari din România, Bulgaria și Ungaria, alături de silozurile și terminalele construite pentru a susține livrările în creștere către Egipt, au adus Constanța peste Rouen, portul francez care a deținut supremația până în 2012.

”Producția de cereale a crescut gradual în România, Bulgaria, Ungaria și Serbia. Portul Constanța a fost principalul element de infrastructură care a avut de câștigat. Este singurul port mare cu o capacitate suficientă pentru a deserve regiunea”, a declarat James Hyslop, director pentru România la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare.

Date tehnice culese de Bloomberg:

  • România, care a devenit cel mai mare furnizor pentru agenția de achiziții din Egipt, după denunțarea unor contracte cu Rusia și Franța, a atras companii din domeniul agriculturii precum ASI Europe GmbH, Archer-Daniels-Midland Co. (ADM) sau CHS Inc.
  • Prin Constanța, s-au exportat în 2013 8,7 milioane de tone de cereale, față de 5,39 milioane în 2012. Prin Rouen, cel mai mare port cerealier al Franței, s-au exportat 7,35 milioane de tone în 2013 și 5,45 milioane în 2012
  • ”Exporturile de cereale vor continua să crească. Acesta este un pământ cu multe resurse”, a declarat Peter Beerents, directorul unei firme cu capital olandez, care se ocupă de ferme în România.
  • Constanța este mai aproape de portul egiptean El Dekheila față de alte hub-uri concurente: 1.188 mile marine, adică 3,5 zile. Spre comparație, Odesa – 1.393 mile, 4,1 zile și Novorosiisk – 1576 mile, 4,7 zile.
  • Potențialul Constanței este afectat de lipsa navigabilității pe Dunăre, din cauza lucrărilor de dragaj insuficiente, navele fluviale mari nu au acces.
  • Alte piedici pentru creșterea comerțului în România sunt procedurile vamale, calitatea drumurilor și infracționalitatea.
  • La capacitatea de tonaj, Constanța este al nouălea port din Europa, Rotterdam fiind pe primul loc.

V.B.

NICIUN COMENTARIU