Analiză WWF: Cât de sustenabil este comerțul marilor retaileri din România

Studiu: Cumpărătorii români, neinteresați de promoții. Scumpirile au crescut numărul magazinelor vizitate

Organizația World Wild Fund (WWF) a publicat raportul anual Retailer Scorecard, care analizează performanța de mediu a principalilor 11 retaileri alimentari din România, capacitatea de a oferi produse locale înainte de intrarea în vigoare a legii supermarketurilor și cum stăm la capitolul produse sustenabile în retailul alimentar.

Concluziile arată că există o tendință fermă spre sustenabilitate din partea comercianților, iar clienții trebuie să susțină această tendință, adică să ceară și să aleagă produse sustenabile, fie că e vorba despre pește, produse din hârtie, detergenți, produse lactate, ouă sau legume și fructe.

În 2016, cinci retaileri au obținut scoruri de peste 50% (Auchan, Mega Image, Lidl, Kaufland și Selgros), spre deosebire de doar un retailer în ediția anterioară (Kaufland).

Principalele concluzii ale studiului:

  • Este primul an când produsele din pește certificat Marine Stewardship Council (MSC) se regăsesc pe rafturile tuturor celor 11 retaileri, însă în procente foarte diferite de la un magazin la altul și pe categorie de produs analizată: pește conservă, congelat, fructe de mare. Este un salt uriaș în ultimii ani, dacă luăm în considerare faptul că în primul studiu din 2012 doar trei retaileri aveau pe raft produse MSC. În plus, 5 din 7 retaileri au confirmat că există o politică ce încurajează achiziția produselor din pește cu certificare MSC: Carrefour, Kaufland, Lidl, Mega Image și Selgros.
  • Sustenabilitatea în cazul produselor din pește și fructe de mare înseamnă că produsul este trasabil (știm de unde provine), pescăria sau producătorul manifestă grijă față de habitatele marine și speciile pe cale de dispariție și nu pescuiește o cantitate mai mare decât capacitatea de refacere a stocurilor.
  • Doar 38 % din roșiile de pe rafturile retailerilor sunt produse în România. Tendința generală pentru legume și fructe este pozitivă: față de anul 2014 când procentul de legume și fructe românești disponibile era de 55%, în 2016 a crescut la 61% din oferta magazinelor. În momentul efectuării studiului, pe rafturi se găseau fructe românești în proporție de 42%, iar legume românești în proporție de 65%. Dintre fructele de sezon, doar 16% din strugurii disponibili pe rafturile retailerilor sunt de proveniență locală.
  • De asemenea, a crescut numărul retailerilor ce oferă legume și fructe românești cu certificare ecologică – nici unul în 2014, 3 în 2015 și 5 în studiul din 2016.
  • În ceea ce privește produsele din lemn și hârtie certificată Forest Stewardship Council (FSC), un retailer a obținut anul acesta un scor aproape de maxim (Auchan), următorii cinci (LIdl, Carrefour, Mega Image, Kaufland si Selgros) în jur de 60%, iar restul se situează sub jumătate din scorul maxim posibil.
  • În plus, trei retaileri (Lidl, Mega Image și Selgros) au în politica de achiziţii criteriul produselor din hârtie reciclată și/sau certificată FSC. Patru respondenţi (Lidl, Mega Image, Selgros și Carrefour) au menţionat că politica de achiziţii hârtie și lemn prevede excluderea explicită a produselor provenite din surse necunoscute, controversate ori ilegale.

În studiu au fost incluse rețelele Auchan, Carrefour, Kaufland, Lidl, Mega Image, Profi, Selgros, Billa, Cora, Metro, Penny Market. Ultimele patru au refuzat să răspundă la chestionarele WWF.

V.B.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ