Ambasadorul SUA, Hans Klemm: Securitatea include statul de drept, diversificarea energetică şi creşterea economică sustenabilă

Hans G. Klemm, ambasadorul SUA la București, a afirmat marți că asigurarea securităţii nu se limitează la cooperare militară şi la aplicarea legii, ci include şi statul de drept, securitatea şi diversificarea energetică, precum şi creşterea economică sustenabilă.

Klemm le-a mai cerut liderilor politici din România să nu se mai implice în administrarea companiilor de stat, care ar trebui să funcționeze conform principiilor corporatiste. Klemm a pledat pentru reglementări transparente și stabile, o aluzie la intenția Parlamentului de a modifica din nou Codul Muncii în favoarea angajaților.

Diplomatul american a ținut un discurs la un eveniment organizat de Camera de Comerț Americană în România (AmCham România). Principalele elemente ale mesajului:

  • Putem realiza obiectivele noastre comune concentrându-ne asupra a trei teme atotcuprinzătoare: securitate, democraţie şi prosperitate.
  • Dar asigurarea securităţii nu se limitează la cooperare militară şi aplicarea legii. Securitatea include şi statul de drept, securitatea şi diversificarea energetică, precum şi creşterea economică sustenabilă. Acest caracter multidimensional al securităţii este reflectat foarte bine în Strategia Naţională de Apărare întocmită de preşedintele Iohannis în cursul acestui an.
  • Eforturile continue ale României în domeniul luptei împotriva corupţiei demonstrează angajamentul său faţă de valorile democratice şi de asigurarea prosperităţii tuturor cetăţenilor prin muncă cinstită, susţinută, nu prin nepotism sau apartenenţa la reţele de patronaj lipsite de scrupule.
  • Creşterea investiţiilor şi sporirea schimburilor comerciale vor juca un rol cheie în asigurarea prosperităţii cetăţenilor României şi a dezvoltării economice sustenabile a acestei ţări.
  • România este binecuvântată cu resurse considerabile. Având o populaţie extrem de educată, poliglotă, cu cunoştinte tehnice, România are atuurile necesare pentru a atrage investitori şi a reprezenta o rampă de lansare pentru investitori în regiune. Această ţară are de asemenea norocul de a avea o diversitate de resurse naturale: energie, agricultură, silvicultură. Totodată, poziţia sa geografică strategică prezintă un mare potenţial.
  • Conştienţi că localizarea României facilitează legături economice mai strânse cu ţările aspirante la statutul de membru UE şi nu doar, investitorii inteligenţi şi-ar dori o Românie transparentă, stabilă şi previzibilă. România ar trebui să caute, să stimuleze şi să asigure investiţii care ar aduce beneficii cetăţenilor săi prin crearea de locuri de muncă şi accesul la surse sigure de energie.
  • Pentru ca securitatea, democraţia şi prosperitatea să se dezvolte pe termen lung, guvernul şi parlamentul trebuie să continue reformele referitoare la dezvoltarea sustenabilă şi respectarea deplină a statului de drept. Asigurarea şi menţinerea încrederii investitorilor sunt esenţiale pentru atragerea de noi investiţii şi valorificarea şi extinderea celor existente.
  • Statul trebuie să se dovedească un partener de încredere pentru toţi investitorii, atât în ce priveşte politicile elaborate, cât şi în ce priveşte tratamentul acordat companiilor. Dat fiind faptul că regimul său de reglementare nu este încă unul coerent, bazat pe o viziune pe termen lung, România trebuie să răspundă la această provocare adoptând şi punând în aplicare transparent, previzibil şi stabil reglementările sale.
  • [Guvernul] ar trebui să continue cu organizarea de consultări trasparente pentru toate schimbările de politici şilegislaţie preconizate. Consultările de substanță vor duce la un echilibru între nevoile bugetare pe termen scurt şi măsurile de protecţie socială pe de o parte, şi obiectivul central de a asigura condiții pentru investiţiile de care România are nevoie pentru a avea o creştere economică sustenabilă. Investitorii vor fi reticenţi să investească sau să-şi extindă investiţiile dacă nu simt că vocea lor este ascultată.
  • [România] are nevoie de reforme structurale, puse în aplicare ferm şi deplin, reforme care vor spori participarea pe piaţa muncii, vor reduce barierele legislative, vor încuraja dezvoltarea antreprenoriatului şi vor deschide sectoarele economiei pentru o mai mare competiţie internaţională şi investiţii sporite. Aceste reforme includ îmbunătăţirea infrastructurii, sporirea capacităţii tehnice şi administrative a administraţiei fiscale şi publice şi privatizarea companiilor de stat prin oferte publice iniţiale.
  • România trebuie să rupă cercul influenţei politice asupra deciziilor economice. În anul 2016 vor avea loc două serii de alegeri. Acesta ar putea fi şi un an hotărâtor pentru România.
  • Fac apel la liderii români să dea un exemplu pentru viitor: să lase la o parte preocupările politice pe termen scurt şi să se concentreze asupra binelui ţării pe termen lung în adoptarea de legislaţie nouă sau revizuirea legislaţiei existente; să înceteze să se amestece în administrarea companiilor de stat în scopul obţinerii de beneficii politice şi să le permită acestora să îşi desfăşoare activitatea în conformitate cu bunele practici de afaceri, astfel încât toţi românii să se bucure de efectele benefice; să îi apere în mod public şi cu tărie pe procurorii care îi anchetează pe  corupţi şi să sprijine cu tărie un sistem judiciar independent.
  • În mandatul meu de ambasador, voi face eforturi în direcţia creşterii volumului schimburilor comerciale şi investiţiilor dintre ţările noastre. Sunt convins că România are un mare potenţial, dar la fel de ample sunt şi reformele necesare pentru a-l valorifica.

NICIUN COMENTARIU